Rain, cold weather and even more rain.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu Rain, cold weather and even more rain.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

Rain, cold weather and even more rain..

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dag 23 (Maandag 13-08)
Weer heerlijk terug op de campus en weer naar school. Er staan me deze week niet super veel colleges te wachten, maar qua presentaties en verslagen gaat het nu toch wel steeds wat drukker worden. Ja mensen, geloof het of niet, tussen al die leuke belevenissen en tripjes door; Ik zit hier toch echt voor school..

Lekker uitgerust vandaag. De weersvoorspelling voor deze week was niet zo mooi, daarom vandaag een bootcamp op het strand gehad met 2 andere meiden en de avond gespendeerd op mijn kamer, achter mijn telefoon en laptop; gezellig bellen met Maartje. Was ik aan toe.


Dag 24 (Dinsdag 14-08)
Vandaag stond er wat bijzonders op de planning. Eerst natuurlijk de dag gewoon begonnen met colleges en bezig geweest voor presentaties.
Na het middageten ben ik naar de Nemato township geweest. Ik had me namelijk aangemeld voor vrijwilligerswerk bij Ingubo. Dit is een opvang voor kinderen van 4 tot 16 jaar die op de straat leven, geen ouders meer hebben of ouders hebben die niet goed voor ze kunnen zorgen. Er worden in deze opvang elke dag ongeveer 60 kinderen opgevangen na schooltijd. Hier krijgen ze middageten, huiswerkbegeleiding en hebben ze elke dag een ander programma voor de kinderen klaarstaan.

De hele middag heb ik hier gespendeerd. In het begin was het een beetje aftasten wat er van me werd verwacht en wat nou precies de bedoeling was, maar na een kwartiertje was ik er helemaal op mijn plaats. De kinderen begonnen met een kleine lunch en daarna ben ik alleen maar buiten geweest met alle kinderen. Zij leerden mij spelletjes; een leuke variant van zakdoekje leggen, handjeklap, verschillende dans/zang spelletjes en nog veel meer. Ik leerde hun Anne-maria koekoek en de cup-song. Verder kwamen touwtje springen, wie het hardst kon rennen en voetbal voorbij. Een moment rust heb ik er eigenlijk niet gehad. Maar wat heb ik genoten zeg. Wat een ontzettend leuke en lieve kinderen, en wat willen ze ontzettend graag aandacht van je.
Zo waren mijn lange haren toch wel heel bijzonder en ook de lange nagels waren een hele bewondering voor ze. Oh en niet te vergeten mijn telefoon.. Ik had deze express de hele middag al opgeborgen, maar toen 1 van de kleinsten tijdens een serieus gesprekje erachter kwam dat ik een telefoon had, moest en zou ze wat foto's te zien krijgen. Vooruit dan. Daar kwamen de foto's en filmpjes van mijn kat en honden tevoorschijn. Vol bewondering keek ze er naar, en dat zagen de andere kinderen natuurlijk ook. Op een gegeven moment had ik de kinderen overal; achter me, naast me, op mn schoot, in mn nek, over mn schouders.. Overal. Was lachen en leverde leuke filmpjes op. Wat is snapchat toch bijzonder.

Zo'n dag bij deze kinderen doorbrengen klinkt allemaal heel leuk (is het ook), maar het is ook best wel zwaar. Zwaarder dan ik dacht. Ze vertellen je bepaalde dingen waar ze op zo'n leeftijd helemaal nog niet over na zou moeten denken. Deze kinderen hebben al zoveel meer meegemaakt dan dat eigenlijk zou moeten. Het zijn stuk voor stuk alleen maar lieverdjes en al zo volwassen eigenlijk.
Ik ben zo dankbaar dat ik de kans heb gekregen om dit te mogen doen en ik weet zeker dat ik vaker terug zal komen.


Dag 25 (Woensdag 15-08)
Another presentation.
Uurtje school gehad, gesport en nu weekend.. En wat nu.. ik had niets gepland voor komende dagen, en dat ging ook niet echt meer komen. Het was koud en het regende non-stop. Heerlijk.
De rest van de groep is een avondje gaan poolen en is uitgegaan bij guido's. Ik had toch nog wat andere leuke dingen op de planning; opa en oma even kennis laten maken met videobellen. Met behulp van mama natuurlijk. Was fijn om ze allemaal weer eventjes te zien.


Dag 26 (Donderdag 16-08)
Ook vandaag was eigenlijk niet zo bijzonder. Deze week staat voor mij een beetje in het teken van school; genoeg presentaties en assignments te schrijven.
Rond 15 uur ben ik met een groepje meiden gaan hiken door Port Alfred. De zon scheen en we konden eindelijk een keer met ons T-shirt buiten zijn. Een mooie 10 km gelopen en weer wat nieuwe meiden ontmoet.


Dag 27 (Vrijdag 17-08)
Regen, 12 graden. Zoals de hele week dus eigenlijk. Gister was een uitzondering. Gesport, een meeting gehad met mijn assignment groepje en de dag gespendeerd op de kamer. Ja ook de saaie dagen zitten ertussen. Vandaag stond op de planning om naar de winkel te gaan, maar in de harde regen en de hagel die zelfs even voorbij kwam, leek het ons verstandiger om dat te verplaatsen naar morgen..


Dag 28 (Zaterdag 18-08)
Same as yesterday. Ook vandaag besloten de winkel door te schuiven naar morgen. Het regende alweer de hele dag.
Niet zo'n bijzondere week dus en ook eigenlijk niet zo veel bijzondere dingen te vertellen zoals je al een beetje merkt (en toch wordt het nog een redelijk lange blog, hoe krijg ik het ook steeds voor elkaar?). Again, een dagje op bed doorgebracht, gesport en wat bijgeslapen enzo.

In de avond kregen we; Spaghetti! Wat was ik daar blij mee! Heerlijk! Een keer wat anders dan elke middag en avond rijst met kip. Dat komt me de neusgaten inmiddels wel uit. Maar spaghetti was het begin van een goede avond dus.
We zouden na het eten namelijk nog met de groep naar de bioscoop in Rosehill. Mama mia 2. Ja geloof het of niet; ik ken het niet. Wist alleen dat het een liedje was, maar een musical of film? Nooit van gehoord. Leverde veel verbaasde gezichten op ook. Grappig.
Nog steeds niet wetend waar het over ging, maar omdat het gewoon gezellig was, ben ik mee gegaan. Eenmaal daar aangekomen ontdekten Bas en ik dat 'The Meg' ook draaide in de bioscoop. En toevallig hadden we vandaag allebei nét de trailer hiervan gezien op facebook. Sorry girls, have fun bij Mama Mia, wij gaan naar The Meg.
Als je een beetje van spannende haaien films houd; kijken. Ik heb zeker genoten. Of het een verstandige keuze was? Geen idee. Ik wil namelijk zelf nog met haaien gaan zwemmen. Misschien had ik de film beter kunnen bekijken nadat ik dat gedaan had... Maarja dat is achteraf..

Het was een klein en schattig bioscoopje. Voor 50R kocht ik mijn kaartje en voor 40R had ik daar een soort maltesers en wat drinken bij. Een avondje bioscoop voor €5,50. Kun je niets van zeggen toch? Het is absoluut niet te vergelijken met een Pathé ofzo, maartoch. De kaartverkoop + eten en drinken is eigenlijk een soort kraampje dat buitenstaat. Daarna ga je een trappetje van 4 treden op en vind je 2 kleine schattige zaaltjes. En dat is alles. Geen gangen. Niets binnen ofzo, want dat is er dus niet. Geen wc. Gewoon 2 deuren in de hoofdstraat en dat is je bioscoop. Een keer wat anders haha. Toen onze film afgelopen was, rond half 9, was heel Rosehill al uitgestorven. Het kraampje was dicht en alle winkeltjes, restaurants en café's waren allemaal dicht. Zelfs dat balie dingetje van de bioscoop al. Gek eigenlijk.

Dag 29 (Zondag 19-08)
Uitgeslapen, gebruncht en op naar het strand; HET WORDT 26 GRADEN VANDAAG.
Om half 12 lagen we heerlijk met ons handdoekje aan het strand, een uurtje genoten en toen besloten de wolken dat het wel weer genoeg was voor vandaag. Het was niet koud, maar ook niet super warm. Maaaaar ik heb even in mijn bikini op het strand gelegen, dus mij hoor je niet klagen.

Vandaag was het weer toetjesdag. Elke zondag is er geen ontbijt en lunch, maar een brunch en dan krijgen we 's avonds na het eten nog een toetje. En als er 1 iemand van toetjes houddd, dan ben ik dat wel! Vandaag stonden potato wedges en spareribs, met een soortvan scone met vanille ijs op het menu. Zoals papa dan altijd zegt na het eten: Ik ben verzadigd en ver... maak het riedeltje zelf maar af ;)


Fijne avond nog, ik kruip mijn bedje vast in.
Goodnight en kusjes Tess!

  • 19 Augustus 2018 - 18:54

    Yvonne:

    Hey lieverd.
    Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven. Wat zal het tussen de kinderen bijzonder geweest zijn. Ik vind het zo goed van jou dat je je beseft in wat voor wereld jij geboren bent en dat het verschil zo groot is met hun wereld.
    Volgens mij geniet je met volle teugen en maak je van deze reis iets speciaals, in de in a lifetime. Je moeder is al druk met de voorbereidingen van haar reis, haha.
    Ik verheug me alweer op je volgende verhaal. Dag schatteke. Knuffels van Ger en mij.


  • 19 Augustus 2018 - 21:22

    Janny:

    Hi Tessa, leuk! Wat ‘n ervaring met die kinderen! Je kunt hun situatie niet echt structureel veranderen maar je kunt op zo’n middag wel het verschil voor ze maken! Gaaf dat jij jezelf hiervoor open stelt. En daarvoor gemotiveerd bent! Groetjes, Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 5841

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: