Valley of desolation and Mountzebra - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu Valley of desolation and Mountzebra - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

Valley of desolation and Mountzebra

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Cradock

Dag 79 (Maandag 08-10)
Weer helemaal fit ging ik de nieuwe week in. Deze begon vandaag met 2 colleges waar ik erg veel zin in had. Weer een beetje terugkomen in het 'normale' leven en gewoon weer energie krijgen. Alhoewel, zoveel energie had ik vandaag niet. We tikten ongeveer de 38 graden aan. En dat is best wel heftig.

De Koffylaagte is zo anders dan Port Alfred. Het is hier ontzettend rustig; geen verkeer, geen schreeuwende studenten of harde muziek. In Port Alfred heb ik nachten lang wakker gelegen omdat ze altijd aan het basketballen waren door het huis heen, hier is iedereen heel erg 'zen' ofzo. Iedereen is rustig, doet zijn eigen ding. Beetje lezen, beetje met school bezig. Dat doet me wel echt goed, hier kun je echt je optimale rust pakken. En dat is soms wel even nodig.
Het heeft natuurlijk ook zijn nadelen, want soms weet je ook niet zo goed wat je eigenlijk moet doen, juist omdat je hier niets kan. Op dit moment heb ik daar nog niet zo heel veel last van omdat ik nog veel slaap vanwege mijn hersenschudding.
Ook het eten is hier zoo veel beter dan in Port Alfred. De eerste dagen op het campus daar in Port Alfred leek het eten echt gewoon goed te zijn, na een goede 2 week sprak ik daar wel anders over. Nu ik het vergelijk met hier, is het echt top hier. Alles is goed gekruid en er zit een prima smaak aan het eten. Gedurende de dag hebben we de kans om brood, fruit of drinken te pakken. In Port Alfred kreeg je wat opgeschept door de Mama's en daar moest je het dan de hele dag mee doen. "Een kleine portie" kenden ze niet, want je kreeg hoe dan ook gewoon een volgestampt bord. Hier kun je zelf opscheppen, dat vind ik persoonlijk erg fijn. Tijden zijn ook anders: Ontbijt stipt om 7.45, lunch om 13.00 en diner om 18.00. Dat staat dan ook precies op die tijd klaar, geen minuut eerder of later. In Port Alfred hadden we altijd 2 uur de tijd en konden we binnen die 2 uur zelf weten hoe laat we gingen, is hier wel even anders.

Ik heb elke dag van 8.30 tot 10.00 en van 14 tot 16.00 college. De tussentijd is voor assignments of ander huiswerk, en dat is wel nodig. Want ik moet echt aan de bak hier haha. Werd misschien ook wel tijd na mijn luie leventje in Port Alfred.

In de avond hebben we met zijn allen de documentaire "Blood lion" gekeken, erg interessant en het laat je op een andere manier nadenken over hoe bepaalde parken hier te werk gaan. Hoe leuk en aardig knuffelen met een cheetah of leeuw o.i.d. ook klinkt, het verhaal erachter is vreselijk naar.


Dag 80 (Dinsdag 09-10)
Vandaag stond een cheetah park op de planning, vandaar ook de documentaire van gister. We vertrokken om 8.30 in de auto. Ook vandaag zou het weer ontzettend warm worden. We hebben uiteindelijk de 43 graden aangetikt. Geloof me, dat is echt heftig. Vooral als je een rondleiding van een gids krijgt door een park waar geen enkele wind of schaduw is.

De rondleiding en het park zelf vielen me erg tegen. Ik had er zo ontzettend veel zin in omdat ik de katachtige dieren gewoon echt allemaal prachtig vind. En het is toch een keer wat anders om ze in het echt te zien ipv op een foto op google of op animal planet. Maar helaas hadden ook hier de dieren erg veel last van de hitte, ze zochten allemaal verstop plaatsen in de schaduw of zaten in hun 'hokken'. Hierdoor hebben we amper wat dieren kunnen zien. De hokken waar de dieren in zaten waren echt ontzettend klein. Niet erg gezond als je het mij vraagt. Al met al klonk het allemaal heel leuk, maar liet het mij zien hoe on-diervriendelijk zo'n park eigenlijk is.

Rond 13 uur waren we weer terug in onze Lodge. De middag vrij gehad en lekker gespendeerd in het zwembad dat we hier hebben. Om 15.45 gingen we met de jeep van onze leraar door de Koffylaagte op een soort safari. Was erg tof, en gelukkig stond er een heerlijke wind waardoor het niet zo ontzettend benauwd meer was. Best dichtbij de neushoorns kunnen komen wat een erg leuke ervaring was. Verder veel interessante feitjes te weten gekomen en veel gelachen.


Dag 81 (Woensdag 10-10)
Gelukkig was het geen 43 graden meer, met een mooie 30 graden heb ik bijna de hele dag in de zon gespendeerd. Bezig geweest voor het eerste assignment dat op mij stond te wachten: Een powerpoint presentatie over een bepaalde order van de zoogdieren naar keuze. Dit voor 7 jarige kinderen. En dat is toch best lastig. Want wat vertel je voor informatie aan zulke jonge kinderen? Je duikt al ontzettend snel te diep in een bepaald onderwerp. Wel een leuke opdracht om mee te beginnen.

In de avond weer gesport. Ik voelde me eindelijk weer fit en goed genoeg om weer wat te doen. Natuurlijk wel heel rustig aan begonnen haha.


Dag 82 (Donderdag 11-10)
Vandaag ging de wekker al om 5.30. Had ik tot verbazing totaal geen moeite mee. We vertrokken om 6.30 uur voor een bushwalk. Met zijn allen tot 10.00 rondgelopen in de Koffylaagte en sporen van dieren gevolgd en weer allerlei interessante feitjes te horen gekregen. Een aantal karkassen van dieren gevonden en geprobeerd te achterhalen wat voor dier het nou precies was, zonder dat je echt alle botten etc hebt. Best tof.

In de middag hadden we les over vogels, waar ook ons volgende assignment bekend gemaakt werd. In duo's moeten we 12 verschillende vogels bestuderen en tekenen. Dan moeten we via via er achter komen wat voor soort vogel het is. We moeten de eigenschappen etc dan opschrijven, zover dat onze leraar direct moet kunnen achterhalen aan de eigenschappen op zich en de tekening op zich wat voor vogel het is. Een uitdaging aangezien ik nog nooit echt op vogels heb gelet en ze altijd allemaal hetzelfde vond haha.


Dag 83 (Vrijdag 12-10)
Na de college direct vertrokken voor ons weekendje weg. Vandaag zouden we vanaf de Koffylaagte naar Graaff Reinet rijden. Hier gingen we overnachten in een Airbnb. Rond een uur of 14 kwamen we in het huisje terecht, wat echt een topplaats was. We hebben een korte wandeling gemaakt van een uurtje en zijn 's avonds met de groep uiteten geweest. Heeeerlijke pizza gehad, met patatjes en 2 desserts. Dat ging er allemaal heerlijk in haha. Ik had wat frustraties gehad vandaag en die heb ik zo mooi weggegeten. Oeps.


Dag 84 (Zaterdag 13-10)
In de ochtend met zijn allen vertrokken naar Valley of Desolation. Ontzettend mooi. Je rijd er binnen in een national park met verschillende dieren en viewpoints. Na 8 km kom je bij Valley of Desolation uit en kun je een korte hike doen. We hebben er bijna de halve dag gespendeerd omdat het er zo ontzettend mooi was. Het landschap is er heel tof en heb er weel veel mooie foto's uit kunnen halen.
Na Valley of Desolation zijn we iets verderop het andere deel van het park ingegaan, waar we met eigen auto een safari konden doen. Erg van genoten en weer veel leuke dieren kunnen spotten.

Hierna reden we door naar Mount Zebra national park waar we de nacht zouden doorbrengen. Kamperen. Love it. We hadden tenten van onze leraar geleend en zijn zo naar de camping gegaan. Het was er heel klein en heel basic, maar een erg leuke ervaring. De tent was zo opgezet en daarna vertrokken we met onze eigen auto's op verkenning door het park. Binnen de eerste minuten al 3 leeuwen mogen spotten. Amazing!

Voor 19.00 moesten we weer op de camping zijn. We zouden 's avonds een snelle hap in het restaurant halen, maar deze was plots door een brand gesloten. Dus ja, daar zaten we dan. We hadden niets bij ons qua kookspullen etcetera dus zoveel konden we niet. Samen met Lena had ik ontdekt dat er ergens een heel klein keukentje was, dus we zijn met zn 2 naar de buren gelopen en hebben lief gevraagd of we een pan mochten lenen om iets te kunnen koken. De mensen waren zo ontzettend lief en behulpzaam. Ze gaven ons twee pannen waar we een lekker maaltje van konden maken. Dus de winkel in, kijken wát we überhaupt konden maken. Was dus zo'n kleine winkel dat ze er echt bijna niets hadden. Gelukkig een pakje spaghetti kunnen vinden en een blik tomatensaus. Heel basic, maar het was in ieder geval iets warms.
Dus Lena en ik op pad naar de keuken om voor ons zessen te koken. De buren hadden ons zien lopen met de kale pasta en brachten ons hun left-overs van gisteren. Zij hadden nog gehakt en pastasaus en brachten ook een potje zout, peper en knoflookpoeder. Echt ontzettend lief van ze. Uiteindelijk dus nog een best lekker maaltje voor iedereen kunnen maken. En ja, met welke borden en bestek ga je dan eten? Hadden we ook nog niet echt aandacht hahaha. Winkeltje had kartonnen bordjes, geen bestek. Mochten we lenen van het restaurant. Wat een oplossingen toch weer hahaha.
Maar, we hadden natuurlijk ook geen stoelen en tafel etc om aan te zitten, dus maar staand in het kleine keukentje gegeten. Was een gezellige, krappe boel.
Alles afgewassen en dankbaar alles teruggebracht naar de buren. De buren hadden visite, die waren ook ontzettend aardig. Ze moesten nogal lachen om ons verhaal en zeiden dat ze ook nog iets voor ons hadden. Ze kwamen terug met een pan vol stukjes watermeloen. Zouden ze weggooien dus mochten wij hebben.
En zo maak je dus van niets toch nog een aardig feestmaal. Echt heel tof om te zien hoe iedereen zo behulpzaam en aardig is voor elkaar.


Dag 85 (Zondag 14-10)
Mijn nacht in de tent was wat minder goed. Ik kon niet slapen maar had gelukkig wat films gedownload. Rond een uur of 1 waren deze afgelopen, maar nog steeds was ik klaarwakker. En het was ook erg koud 's nachts. Een beetje muziek geluisterd maar ook dat hielp niet. Om 3 uur maar mijn bed uit gegaan om even een frisse neus te halen, in de hoop dat ik erna wel in slaap zou vallen. Per ongeluk Velda en Lena wakker gemaakt, die ook ontzettend koud waren. Uiteindelijk besloten om rond 4 uur maar de auto in te gaan en de kachel aan te zetten om warm te worden. Beste beslissing ooit haha. Alhoewel, ik werd alleen maar wakkerder en wakkerder. Na een aantal leuke gesprekken besloten we om een ochtend safari door het park te doen. Om 5 uur onze spullen zachtjes uit de tent gehaald, een broodje gegeten en rond 5.30 met de auto vertrokken het park in. 9.00 uur waren we terug.
Het was best tof om een keer zo voeg het park in te gaan. Je ziet dan toch weer andere dieren of je ziet ze op een andere manier; minder of juist meer actief.
Daarna de tenten opgeruimd en met zijn allen nog een laatste safari gedaan en rond 12.30 uur vertrokken richting huis.

Het weer was inmiddels helemaal omgeslagen. Het was de afgelopen dagen al wat afgekoeld tot een 18 graden, maar er kwam vandaag een heerlijke storm bij kijken. Veel regen en onweer gehad onderweg.

Helaas de dag afgesloten met vreselijke hoofdpijn, dus direct gaan slapen toen ik thuis kwam, wat gegeten en daarna direct weer mijn bed ingekropen.


Dag 86 (Maandag 15-10)
Vanochtend opgestaan met gelukkig wat minder hoofdpijn, college gehad en daarna wat voor school bijgewerkt en lekker rustig aan gedaan. Na de middag college druk bezig geweest voor het assignment van morgen. Een soort verslag nog over het cheetah park van vorige week.

Na het eind van week twee kan ik eindelijk zeggen dat ik een beetje normaal de campus van hier heb ontdekt. Wildlife is zo anders dan ik had verwacht, wel positief. De lessen zijn erg interessant en je leert om op een andere manier naar planten, dieren en de natuur te kijken. Ik dacht van begin af aan dat ik niets aan deze module zou hebben en dat het echt een pretminor zou worden, maar ik leer echt wel veel nuttige dingen.
Normaal als ik een stukje ging wandelen keek ik wel om me heen enzo, maar eigenlijk een beetje doelloos. Afgelopen weekend heb ik tijdens de routes gemerkt dat ik me heel erg begin te focussen op wat ik allemaal wel niet tegenkom. Heel gek, maar automatisch ga je op heel andere dingen letten dan normaal. Afdrukken in het zand, sporen op bomen. Er is zoveel meer om je heen dan je eigenlijk merkt, en dat is best grappig.
Lessen zoals birding, survival skills, range management, species en animal behavior komen voorbij. Het is wel pittig en ontzettend veel, de eerste tentamens staan volgende week alweer op me te wachten. Maar ik vermaak me hier zeker nog wel even :)

Kusjes,
Tess

  • 17 Oktober 2018 - 16:09

    Janny:

    Hi Tessa, wat fijn dat t nu weer veel beter met je gaat! En nog mooier dat deze wildlife minor toch een goede keuze blijkt te zijn! En wat de vogels betreft: in Amsterdam hebben ze alleen maar sijzen en drijfsijzen... een vrij overzichtelijke indeling

  • 18 Oktober 2018 - 04:56

    Mariska:

    Hey Lieverd, wat fijn dat je nu volledig mee kan doen met de lessen en excursies. Gelukkig kun je tussendoor je rustmomenten pakken want die ben je zeker nog nodig voor herstellen.
    Wat zie en beleef je toch alle keren mooie dingen. Mooi dat je zoveel opsteekt van wildlife. Kun je ons mooi alles vertellen en uitleggen wat wat is als wij over een paar weken naar je toe gaan. Gaan wij helemaal uit ons dak als we een neushoorn zien, vind jij dat al een heel normaal beest hahaha.
    Wat een prachtige foto's heb je weer kunnen maken. Zelfs een liefdesritueel van een leeuw en leeuwin vast kunnen leggen!!
    Geniet nog lekker van je avontuur. Voor je het weet is het al weer voorbij!! Liefs en XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 5851

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: