A difficult decision - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu A difficult decision - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

A difficult decision

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dag 9 (maandag 30-07)
Lekker uitgerust van het weekend weg werd ik om half 8 wakker. Om half 9 begon mijn college weer. Ik voel me echt heel erg op mijn plek bij deze minor. Elke les interesseert me meer en meer en ik heb er ontzettend veel zin in. Het is een beetje jammer dat we zo weinig les hebben. Normaal zou een student daar juist blij mee moeten zijn hahah. Ik niet dus.
Het vervelen na de lessen begint steeds meer te komen. Ik had les van half 9 tot half 10 en mijn daaropvolgende les begon pas weer om half 2 tot kwart over 2. Je hebt dus gewoon super veel vrije tijd. Meer dan 6 colleges in de week heb ik eigenlijk niet.
Het weer is nog steeds niet fijn; koud, veel wind en afentoe regen. Daarom ga je ook niet echt super veel op onderzoek uit en zit je liever lekker warm en droog op je kamer. Toen het eventjes wat lekkerder weer was, hebben we die middag toch een moment gevonden om even het dorp in te gaan.

Weer wat boodschappen gedaan en even lekker een stukje gewandeld met Dodi. Ik had gehoord over een bepaald sneaky binnendoorpad, even uit proberen dus. Leverde angstmomenten en veel gelach op. Beetje moeilijk om uit te leggen, ook hier had je zeker bij moeten zijn.
Stel jezelf voor; een heel smal en dichtgegroeid pad, dat vol in de zon staat (als deze schijnt tenminste). Het is er dus best broeierig. Het was een pad van ongeveer 7 minuten lopen, een slingerend pad stijl omhoog met hier en daar wat traptreden. Oja, ook met heel veel dieren. En dus ook veel stank van hun uitwerpselen. Was niet prettig. Weet niet wat voor dieren het zijn eigenlijk, ik noem het elke keer een combinatie van een egel en een konijn. Het hupt als een konijn, maar heeft een beetje de vorm van een egel. Zonder stekels dan. Lijkt ook wel een beetje op een kleine stuiterende otter ofzo. Geen idee haha. Beetje je fantasie er op los gooien en dan snap je misschien wat ik bedoel. Heb namelijk geen foto van die beestjes. Maar oké, back to my story. Wij dus een voor een over dat pad lopend en overal van die beesten uit de bosjes gesprongen. Do gillend mij vastpakken, ik gillen van haar gegil en daarna beide stuk gaan van het lachen. Ging 7 minuten achter elkaar zo door. Was een leuk pad. Doen we niet weer. Zeker niet.

Ik was niet fit vandaag. Het gevoel dat mijn maag verkeerd om op zijn plaats stond. Hoofdpijn. Niet echt ziek ofzo, maar gewoon niet helemaal lekker. Op tijd om 21.00 gaan slapen in de hoop dat ik daar wat van zou opknappen.



Dag 10 (dinsdag 31-07)
Ik was weer optijd wakker. 6 Uur. Terwijl mijn eerste college pas om 9.30 was. Gisteravond op tijd gaan slapen in de hoop dat ik me beter zou voelen, maar helaas. Werd wakker met knallende koppijn. Wat ingenomen en me nog weer even omgedraaid. Werd het beter van. Gelukkig maar.
College stelde niet veel voor en was 90 minuten luisteren naar verschillende presentaties van klasgenoten. Kon mijn gedachten er moeilijk bijhouden op de een of andere manier.

Het was koud vandaag, vond Do ook. We hadden zin in iets warms. Dusss, op naar C'est la vie voor een lekker kopje thee. Was ik aan toe. Daarna weer terug voor mijn volgende college. Gesprek met mijn docente gehad over de keuze van mijn 2e minor.
Voor de mensen die het niet weten; Ik zit hier in Afrika voor 2 minors. Event management en Lodge management. Helaas kreeg ik kort voor vertrek te horen dat Lodge management niet door zou gaan. Ik moet dus op zoek gaan naar een andere minor. Tot dusver nog geen keuze kunnen maken. Er is niet heel veel keuze meer over en ik kan nu kiezen tussen de minors; Revenue Management, Social Entrepreneurship, Event management 2 en Wildlife. Ik heb revenue direct kunnen wegstrepen omdat dit gewoon niet bij mij past, spreekt me ook niet aan. Social entrepreneurship na een tijdje ook weg kunnen strepen omdat deze eigenlijk geen lessen heeft en alleen maar zelfstudie bevat. Dan ga ik mezelf opvreten hier van de vrije tijd. Word hem dus niet.
Nu rest dus nog de keuze tussen Event 2 en Wildlife. And I can't make a decision. Yet.

Op een rijtje:
Wildlife is weg van de campus en dus weg van de vrienden die ik hier heb. Het heeft een druk programma maar in de weekenden is er niets te doen. We zijn daar met zijn zessen op de koffielaagte. 50Km van het dichtstbijzijnde dorp vandaan. Ontzettend mooie ervaring, maar geen enkele toegevoegde waarde voor mijn studie. Voordeel; ik krijg super veel mooie dingen te zien en het is een ervaring die ik nooit weer zal krijgen. Nadeel; ik zit daar dus maar met 6 mensen en weet niet of me dat wel ligt en of ik er wat aan heb in de toekomst.

Event management zit hier op de campus bij de rest van alle minors. Het sluit aan op Event 1 en je gaat alles wat je in 1 geleerd hebt, toepassen in de praktijk. Het zijn weer weinig colleges. Nadeel; je hebt niet echt veel vrijheid in de keuze van je event. Ook spendeer je dus nog een half jaar op de campus die je eigenlijk al helemaal kent. Voordeel; je krijgt een bepaald certificaat en het heeft te maken met wat ik wil in de toekomst.

Ik vind het lastig. Elke keer als ik denk ja dit ga ik doen, dan ga ik toch weer twijfelen ofzo. Wil aan het eind van de week de knoop doorgehakt hebben. Lastig. Ben natuurlijk een twijfelaar eerste klas, helpt ook niet echt mee.

'S middags nog even gezellig bij een ander huis gezeten en wat gekletst. Voor de rest eigenlijk niet zo super veel bijzonders gedaan. Leren, eten, voetbal, slapen.



Dag 11 (woensdag 01-08)
Een vroege morgen. Geen idee waarom. Eerste college pas om 11.00. Maakt ook allemaal niet uit. Uitgebreid gedoucht want ik had het 's nachts super koud en wilde even warm worden. Helaas hadden meerdere mensen van het huis hetzelfde idee, resulteerde in een heel wisselende straal water. Hard, zacht, koud, heet. Teleurstelling.

Weer een interessante college gehad en erna met verschillende groepjes bezig geweest voor school. Aan het eind van deze minor moet ik een assignment gemaakt hebben in een groep van 4 met eindpresentatie. Ik moet nog een presentatie houden in een drietal en een tentamen maken. Genoeg te doen dus. Oja, ook voor PBL komen de nodige presentaties voorbij. Die dag dus bezig geweest met mijn assignment groepje; we mogen ons eigen evenement verzinnen en helemaal uitwerken. Super tof! Heel veel zin in. Heel veel leuke ideetjes.
Met het andere groepje van PBL bezig geweest voor een presentatie die ik morgen moet houden. Moeten onszelf 'verkopen' als evenementen bureau en de opdracht van Nike proberen binnen te slepen. Heel nice, vind ik erg leuk haha.

Hierna gezellig met een groepje meiden van 9 wezen bootcampen. We willen allemaal graag wat sporten en vinden het niet chill om elke keer met de taxi naar een klein sportschooltje te moeten. Daarom ons eigen bootcamp groepje opgericht en elke maandag, woensdag en vrijdag sporten we op het strand. Ontzettend gezellig en ook nog op een super mooie plek. Wel veel wind. En veel waaiend zand. Wat minder fijn, maar hoort erbij. Like it.

'S avonds geleerd voor de presentatie terwijl de anderen van mijn vaste groepje zijn wezen poolen. Aangezien ik dat toch niet snap, vond ik het niet erg om anderhalf uur later aan te sluiten. Hoe vaak het me ook word uitgelegd, ik snap het gewoon niet. Weet ook niet hoe je zo'n stok moet vasthouden trouwens, laat staan om dan die bal nog met enige kracht te moeten raken. Heb het wel geprobeerd natuurlijk. Speelden 2 tegen 2. Werd al snel 2 tegen 1. Ik verpestte toch alles hahah.
Daarna doorgegaan naar Guido's. Avondje op stap. Was geen leuke avond. Geen leuke muziek, dj wist niet zo goed hoe hij moest draaien en wat hij moest draaien. Teveel bierflesjes die kapot gegooid werden waardoor je glas in je schoenen kreeg en iedereen die binnen aan het roken was. Niet fijn in een klein hok, gaat zo erg stinken en word zo benauwd. Prikt ook zo lekker in je ogen. Waarom stoppen mensen niet gewoon met roken... Vieze troep.



Dag 12 (donderdag 02-08)
Gisteren om 01.00 gaan slapen. Wekker weer om 07.00. Was niet de slimste actie. Zeker niet als je direct moet beginnen met je presentatie. Ook niet slim als je de dagen ervoor niet fit was. Volgende keer iets beter over nadenken. Namelijk wakker geworden met weer dikke hoofdpijn, pijnstillers erin en op naar de presentatie. Ging ontzettend goed en een heel mooi cijfer uit kunnen halen. Daarna weer heerlijk mijn bed ingekropen. Geslapen, geslapen en geslapen. Wakker geworden voor het avondeten. En hup weer mijn bed in. De rest van de groep heeft spelletjesavond, ik sla over.

Slaaplekker en tot snel. Kusjes Tess!

  • 02 Augustus 2018 - 20:10

    Yvonne:

    Hey Tessa
    Laat je niet kisten hoor!! Blijf lekker jezelf. Wat komen er al een dillemma's op je af hè? Wel of niet meegaan naar een terras....Welke minor zul je gaan kiezen....enz. Een emotionele rollercoaster lijkt me...Geen wonder dat je hoofdpijn krijgt :)
    Maar lieve schat....ik heb het volste vertrouwen in je dat je de juiste keuzes maakt en doet wat het beste voor jou is. Dikke, vette dikke knuffel van Ger en mij.

  • 04 Augustus 2018 - 19:47

    Janny:

    Hi Tessa, go with the flow! En voor de ervaring! Dat nuttige leren kan altijd nog wel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 5858

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: