The last week in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu The last week in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

The last week in Port Alfred

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 September 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Joeee, hier weer een niet zo interessante blog! Ik heb alweer niet zoveel beleefd en dus ook niet zo heeeel veel spannende dingen meegemaakt. Hier en daar wel wat gekke momentjes, maar deze week bestond voornamelijk uit school, school en school.


Dag 47 (Donderdag 06-09)
Heerlijk uitgeslapen en daarna nog een meeting gehad met mijn groepje van EMBL, de laatste opdracht afgemaakt en voor de rest deze dag besteed aan het assignment. 'S avonds een drankje gedaan met iemand die ik ontmoet had in Guido's. Een mix van Belgisch en Italiaans. Geboren in Congo en spreekt Frans. Heftig. Niet voor herhaling vatbaar..


Dag 48 (Vrijdag 07-09)
Ook deze dag niet zo veel bijzonders gedaan, even het dorp in geweest, wat rondgekeken met Do voor onze reis binnenkort en ook nog wat gedaan voor school.

'S avonds met Do naar Links geweest, hier met 3 andere meiden gezellig gezeten en daarna weer door naar Guido's. We hadden gehoord dat het op de vrijdag nog gezelliger moest zijn dan op de woensdag (de vaste stapavond hier) + dan is Guido's ook open tot 2.00 ipv tot 00.00. Dusss wij heen.
De muziek was wel wat beter, er waren minder Stenden studenten en meer locals, wat weer een andere, maar leuke sfeer gaf. Het liep uiteindelijk toch een beetje uit de hand.. Er zouden mensen een beetje boos zijn en er zou gevochten worden; gebeurde uiteindelijk ook. Ik kreeg een bierflesje kapot geslagen op mijn hoofd; er werden messen en pistolen getrokken; gasbommen (oid) gegooid en iedereen ging met iedereen op de vuist. Do en ik waren gelukkig op tijd weg voordat het verder uit de hand liep en er politie bijkwam. En ik maar denken dat het er in Afslag30 soms gek aan toe ging, is dit toch weer even anders hahaha.


Dag 49 (Zaterdag 08-09)
Ik was moe en had hoofdpijn. Bijna de hele dag geslapen en niets gedaan.

Eind van de middag toch mijn laptop er weer bij gepakt en nog druk bezig geweest met mijn assignment. Aanstaande maandag is daar namelijk onze deadline van en er moet nog wel een beetje gebeuren.


Dag 50 (Zondag 09-09)
Omdat ik gister dus best veel geslapen had kon ik natuurlijk nooit in slaap komen en viel ik pas rond 3.00 in slaap. Rond 8.00 weer wakker geworden, ontbeten en de laatste meeting met mijn assignment groepje gehad en ons verslag afgemaakt. Toch best trots op het resultaat dat we hebben neergezet. Niet al tevreden over de samenwerking en verdeling van de hoofdstukken, maar uiteindelijk heb ik er zelf onwijs veel van geleerd en daar ben ik blij mee. Dat is natuurlijk ook de reden waarvoor ik hier uiteindelijk zit haha.
Het enige wat nu nog rest is de eindpresentatie van donderdag en een tentamen. Over de presentatie maak ik me geen zorgen, ik heb zoveel tijd in het verslag gestoken dat ik daar echt helemaal inzit, dus dat moet wel goed komen.


Dag 51 (Maandag 10-09)
Vandaag weer een dagje niets gedaan. Beetje sporten, wat gewandeld door het dorp en lekker uitgerust. Verder ook de hele reis gepland voor volgende week. Of nouja, de plaatsen waar we langs willen gaan en wat we willen doen. De accomodaties nog niet opgezocht.


Dag 52 (Dinsdag 11-09)
'S ochtends bezig geweest met de presentatie van donderdag. Weer met mijn groepje bij elkaar gezeten en alles verdeeld.

'S middags naar Ingubo. Het was vandaag erg mooi weer dus we konden weer heerlijk buiten zijn met de kinderen. We hadden vandaag een kleinigheidje voor ze meegenomen; nagellak.
We hadden 3 potjes gekocht en overlegt met de mama's dat we de kinderen de nagels mochten lakken. Waarom we dit gedaan hebben? Omdat de kinderen de eerste dagen ontzettend verbaasd naar de nagels van Do keken omdat die gelakt waren: "Dat wil ik ook!" werd er meerdere keren geroepen.
Dus, zo gezegd, zo gedaan. De hele middag de nagels van de kinderen gelakt, en wat waren ze er blij mee haha. De een wilde alle 3 de kleuren, de ander wilde stippen, weer iemand wilde strepen en je had ze er ook bij die gewoon lekker makkelijk voor 1 kleur gingen.
Jammere is dan weer dat ze niet zo goed snappen dat nagellak moet drogen haha.

Uiteindelijk afscheid genomen van de mama's want dit was mijn laatste keer dat ik naar Ingubo kon gaan. Volgende week ga ik namelijk op reis met Do en daarna zal ik verhuizen naar de Koffylaagte. Ik hooooop om nog een keer een weekend terug te komen om te helpen verven etc en ik wil ook graag tijdens mijn laatste twee week aan mam en pap laten zien waar ik al die tijd met ze heb doorgebracht. Maar ik wil niets beloven waar ik nog niet zeker van ben.. Het word waarschijnlijk wel lastig om een weekend terug te komen, maar ik ga mijn best doen.


Dag 53 (Woensdag 12-09)
Vandaag weer begonnen met sporten en daarna met Do het dorp in geweest. Onze auto geregeld voor volgende week en nog even lekker een stukje gewandeld.

'S middags de laatste voorbereidingen voor de presentatie en een beetje de puntjes op de i zetten.


Dag 54 (Donderdag 13-09)
Wekker om 6.45.
Ontbijten om 7.15.
Laatste dingen doorgenomen met Rashid om 7.45.
8.10: het was zover. De eindpresentaties.
Het was de bedoeling dat we zouden luisteren naar alle eindpresentaties, dit zou duren tot 11.00. WAT EEN LANGE ZIT.

Normaal ben ik wel een beetje gespannen voor presentaties, maar dat is gezonde spanning. De spanning voor deze presentatie was niet zo gezond meer; iemand van mijn groepje was nog niet aanwezig en dat frustreerde mij enorm.

We waren al in het begin aan de beurt, hebben tussen neus en lippen door met elkaar overlegt wie wat van hem zou overnemen en zo zijn we de presentatie begonnen zonder onze groepsgenoot.
Het was ontzettend awkward, iedereen keek ons gek aan omdat ze natuurlijk allemaal wisten dat er iemand miste. En zo begon de presentatie ook met de vraag van onze lerares; 'waar de rest van onze groep was'. We hadden van tevoren afgesproken dat we niet anders dan anders zouden doen en gewoon zouden presenteren alsof we compleet waren. Dit werd met die vraag dus direct in de soep gegooid. We stonden een beetje met de mond vol tanden aangezien wij ook geen idee hadden waar hij was.
Al met al, de presentatie was naar mijn mening echt ontzettend slecht. Ik weet van mezelf dat ik heel slecht kan tegen last-minute veranderingen, en dat was te merken. Ik heb niet gezegd wat ik wilde zeggen en mijn improvisatie van zijn delen was ook zeker niet sterk genoeg.

10.30. Meneer kwam het lokaal binnengelopen. 'Verslapen'.
Tja, nu ben je toch echt te laat hoor. Ik was ontzettend geïrriteerd, hij keek ons niet eens aan en had alleen oog voor de leraar in het begin.
Uiteindelijk na alle presentaties een gesprek gehad met elkaar, hij bood zijn excuses aan. Daarna met de lerares samen gepraat, waaruit de conclusie werd getrokken dat hij nu gewoon geen punten krijgt voor de presentatie en dus niet genoeg punten heeft om deze module te halen. Baalde hij enorm van. Tja jammer boy, volgende keer misschien niet uitgaan tot midden in de nacht.

Ik was de hele dag een beetje chagrijnig. Dat je uitgaat en wat drankjes drinkt, helemaal prima. Zelf weten. Maar je komt gewoon je verantwoordelijkheden na. Klaar. Door deze actie heeft hij niet alleen zichzelf in een benarde positie gebracht, maar hij heeft ook voor ons de presentatie verpest en daarmee ook ons cijfer. Daar kan ik gewoon niet zo heel goed tegen..

De avond afgesloten met expeditie kijken, daar kan ik echt naar uitkijken, heerlijk.


Dag 55 (Vrijdag 14-09)
Vanochtend weer begonnen met sporten en in de middag gaan leren voor het laatste tentamen.

Vanavond staat een festival op het programma. Boat race festival. Dit zou hét festival zijn voor studenten in Port Alfred, ik ben benieuwd.



Fijne avond nog verder!
Kus Tess

  • 14 September 2018 - 18:23

    Janny:

    Hi Tessa, jammer van die flapdrol in je groepje maar goed dat je je niet hebt laten afleiden en wel gewoon doorgegaan bent! En zoals je schrijft, je hebt wel veel geleerd. En dat is ook belangrijk! Van die messen etc worden we hier niet heel erg rustig maar dat snap jij ook wel. Geniet maar weer van de week die eraan komt! Gr. Janny

  • 15 September 2018 - 09:40

    Yvonne:

    Hey lieverd. Je schrijft dat je weer een niet zo interessant blog schrijft en weer niet zoveel beleefd heb. Nou neem maar van mij aan dat alles wat je schrijft voor ons zeer interessant is en dat je voor mijn gevoel heel veel beleefd.....misschien worden de dingen die je meemaakt voor jou al normaal, haha.
    Whow, en dan is deze minor al weer klaar. Wat gaat het toch snel.
    Wat was nu het eindresultaat van jullie presentatie? Ik snap dat je enorm gebaald hebt van die laatkomer. Wat een sukkel. Maar hij heeft met name zichzelf ermee gehad.
    Op naar de komende periode!! Superleuk lijkt me de die minor.
    Dikke knuffel....

  • 17 September 2018 - 06:43

    Mariska:

    Hey meissie. Ik wens je heel veel succes toe vanmiddag met je laatste tentamen van deze minor. Wat vliegt de tijd toch. Zo zijn we nog op schiphol om je uit te zwaaien en nu zit je eerste periode er alweer bijna op. Straks lekker Zuid-Afrika verder verkennen met Dodi. Ik vind dat wel spannend hoor, jullie met z'n tweetjes op pad. Maar geniet er lekker van. Ik weet dat je straks weer wat van je bucketlist af kan strepen. Ik zal het maar niet verklappen wat dat is. Weet wel dat het heel erg spannend en eng is. Heel veel plezier meissie. Liefs XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 5860

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: