The first days in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu The first days in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

The first days in Port Alfred

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 Juli 2018 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dag 1 (zondag 22-07)
Ik kwam zondag in de avond aan op de campus. Bij de receptie kregen we de sleutel van de kamer en werden er wat huisregels uitgelegd. Even later werden we naar de kamers toe gebracht en kon ik eindelijk neerploffen op mijn bed. Onze kamer was zo ontzettend hoog! Ik kan niet eens bij de bovenste kastjes met mijn kleine lichaampje... Direct de kamer even bekeken, mezelf opgefrist en met de Duitse meid die ik onderweg ontmoet had samen naar de dining hall gegaan. We hadden beide ontzettend veel zin in wat eten. Vanaf 7 uur sochtends had ik niet meer gegeten en zij vanaf 6 uur niet meer. Patat, salade, karbonade en een appel stond op het menu. De patat was lauw en slof, de karbonade was veel te taai en de appel was vreselijk zuur, maar door mijn hevige zin in eten smaakte alles mij perfect haha.

Na het eten kwam ik eindelijk Dodi tegen, wat was ik blij om haar te zien zeg! Samen terug gegaan naar onze kamer en lekker bij gekletst terwijl ik mijn koffer uitpakte. Daarna maakten we ons klaar voor een gezellig bezoekje aan de welbekende buurtkroeg Guido's, waar een grote party zou plaatsvinden. Tijdens het klaarmaken ook weer de buikspieren aangespannen en lekker gelachen. Ik viel uit bed. Lekker onhandig, maar gebeurt vaker.
Met een groepje van 7 gingen we 's avonds op pad. Het is maar een klein stukje lopen en het viel me alleen maar mee eigenlijk (we hoefden ook alleen maar heuvels af...). Eenmaal aangekomen bij Guido's was het best een saaie boel. We waren de eersten. Gevraagd naar een pakje kaarten en ons daar zeker mee vermaakt. We begonnen de avond met een lekkere cocktail. De ginger square was degene die mij het meeste aantrok. Wat ik daarvoor betaalde? 30 Rand. Dat is welgeteld €1,93!!

Omdat ik een lange reis achter de rug had, weinig slaap had gehad en ook niet al te veel gegeten had, heb ik het lekker rustig bij 1 cocktailtje gelaten voor de hele avond. Best wel braaf toch? De drankjes vloeiden bij de anderen lekker door en we hebben ons leuk vermaakt in Guido's. Toch is het wel een beetje wennen zo'n andere muziekstijl. Hier en daar kwamen wat leuke dancebattles voorbij met Afrikanen en iedereen maakte een praatje met iedereen.

In onze ogen was 23.00 uur laat genoeg, gezien het feit dat we om 8.00 uur de volgende ochtend in de schoolbanken moesten zitten. Uiteindelijk zijn we hier natuurlijk wel voor de studie. Do en ik waren beide best moe en we moesten ook nog teruglopen. De heuvels op. Zo. Veel. Stijle. Heuvels. Op. En ja, ik hoor je denken. 23.00 Uur is vroeg.. Maar het is hier heel normaal dat om 00.00 de kroegen sluiten. Clubs hebben ze hier niet trouwens. Denk ik. Weet ik niet.
Het uitgaan begint om 20.00, wel een beetje anders dan dat we in Nederland gewend zijn.. Ben ik toch een keer wat eerder thuis dan 6 uur 's ochtends pap en mam ;) Wat zullen jullie toch trots op me zijn.


Dag 2 (maandag 23-07)
De wekker ging om 7 uur en om half 8 zaten we aan een heerlijk ontbijtje. 8.00 Uur de schoolbanken ingegaan. We kregen een officieel welkom, een tour door de campus heen, uitleg over het drinkwater, de veiligheid, het security team en ook nog een kleine uitleg van de bibliotheek. Hierna hadden we tijd om te lunchen en waren we even 2 uurtjes vrij. Daarna zouden we een tour door Port Alfred krijgen. Deze stelde helaas niet zo heel veel voor en binnen 20 minuten waren we ook al weer terug..

'S avonds met de groep gegeten op de campus, nog even een terrasje gepakt (Links) voor een kopje koffie en een ijsje. Daar mezelf weer even lekker bekend gemaakt. Gestruikeld bij binnenkomst. Over een drempel. Iedereen lachen natuurlijk.
Na het terrassen een lekker avondje met Dodi op de kamer gespendeerd. Om 19.30 ben ik bezig gegaan met het editten van mijn vlog en Dodi wilde lekker een avondje netflixen.

Ik ben erachter gekomen dat het maken van een vlog best wel heel erg moeilijk is, of beter gezegd, dat ik er gewoon niet echt zo voor gemaakt ben. Ik praat veel te veel, de filmpjes wilden niet op de goede plek, de muziek paste er niet goed onder, de muziek was te snel klaar, ik praat nog steeds veel te veel, de foto's kwamen er niet mooi in, en daarnaast kwam ik ook tot de conclusie dat ik teveel met mijn haar bezig was, niet wist waar ik heen moest kijken en dat ik toch echt onwijs veel te vertellen had,. EN WAT LAAT JE DAN WEG?
Dit resulteerde dus in een eerste vlog van 22 minuten. En dat ging dan over 2 dagen. Beloofd nog wat.

Zo'n bestand is groot, en met mijn oh zo goede technische eigenschappen had ik dus toch echt geen idee hoe ik dat filmpje moest opslaan. Nadat dit opslaan me bijna anderhalf uur gekost heeft, kwam het volgende; de vlog versturen naar mijn ouders. En hoe doe je dat dan met zo'n groot bestand? Ja dat wil dus niet he. Gelukkig zijn er hier nog mensen op de campus die wél slim en technisch zijn. Toch nog goed gekomen.

Niet alleen ik kwam tot een leuke frustrerende conclusie die avond, maar ook Dodi kwam ergens achter. Netflix is hier namelijk niet hetzelfde als in Nederland. Haar favoriete serie, niet te vinden. Haar andere serie, maar tot seizoen 3 beschikbaar. En ja wat doe je dan? De mensen in Nederland vragen of ze de andere 2 seizoenen voor je downloaden op jou account, in de hoop dat ze bij je eigen telefoon terecht komen. Niet dus. Tessa gefrustreerd, Dodi gefrustreerd. Was een gezellige avond!


Dag 3 (dinsdag 24-07)
De wekker ging weer om 7 uur, ontbeten om half 8 en weer om 8 uur de schoolbanken in. Een presentatie van 45 minuten gehad en daarna mijn eerste 2 officiële colleges gehad. Echt leerzaam was het nog niet, gezien het feit dat het eerst allemaal nog een beetje elkaar leren kennen is.

Hierna lekker met ons vaste groepje van 7 wezen terrassen. Heerlijke milkshake met karamel gehad, wat had ik daar zin in! Een poosje later geluncht en daarna weer college gehad tot 17 uur. Om 17.30 begon een informatie markt, hierbij kwamen allerlei verschillende eigenaren van bedrijven naar de campus en vertelden zij ons informatie over wat zij voor ons konden betekenen in de tijd dat we in Afrika zijn. Van kapper tot skydive bedrijven en van wasserettes tot hostels, alles was aanwezig. Do en ik besloten dat we gaan skydiven van 10.000ft op Jeffersbay binnenkort en ook leuke hike routes meegekregen. De Coast to Coast gekregen waar super veel leuke hostels in staan en zo nog veel meer leuke dingen gehoord en gekregen.

Na de informatiemarkt weer op de campus gegeten en daarna besloten met zijn tweeën een filmavond te houden. Gezellig toch. Nouja, gezellig? Dodi die geïrriteerd werd omdat ik de eerste minuut van de film nog op mijn telefoon zat, en ik die later alleen verder zat te kijken omdat Dodi 10 seconden later in slaap viel. Was een leuke filmavond hahah.


Dag 4 (woensdag 25-07)
Wekker om 8 uur, 8.30 ontbijten en om 8.45 op pad gegaan naar de shoppingmall. Boodschappen moeten natuurlijk ook gedaan worden. Het had geregend en was ontzettend koud. Do en ik met onze goede hoop wel een korte broek met T-shirtje aangedaan, maar hier hadden we al snel veel spijt van. Alhoewel, die grote heuvel op en af houd je toch best wel warm. Sneller gedaan dan verwacht, namelijk maar een kwartiertje heen en 20 minuten terug gelopen. Ja een langere terugweg inderdaad, dan is de heuvel toch echt een stukje stijler...

Eenmaal terug op de campus is Do lekker naar haar kamer gegaan en ben ik naar mijn college gegaan. Informatieve eerste echte echte college gehad. Beetje jammer dat er geen laptops toegestaan zijn in de lessen en ik dus een beetje met mijn handen in het haar zat; hoe maak ik nu mijn aantekeningen? Gelukkig zat elke andere student met hetzelfde probleem en was ik niet de enige.

Na de colleges geluncht met zijn drietjes en Do en ik later gewacht op de volgende introductie les; fun afternoon. Wachten, en wachten, en nog langer wachten. Staan we wel op de goede plek? Waarom zijn we de enige? Huh? Ja precies, het was afgelast. Iedereen op de hoogte, behalve Dodi en ik. Goed opgelet dames! En wat ga je dan doen? Dan regel je een leuk uitje voor het weekend.

Weekendje kanoën en hiken geregeld voor onze groep van inmiddels 8 personen, met overnachting in een boomhuis. Geen elektriciteit, geen dekens, geen muren. Gewoon een houten bedje in de bomen, onder de sterren, tussen de giraffen en zebra's en wie weet wat nog meer. Kampvuur plaats aanwezig om wat te eten 's avonds. Daar zijn we het weekend wel mee zoet. Ik heb er ontzettend veel zin in, typisch iets voor mij.

Hierna gingen Jut en Jul op pad, want we hadden natuurlijk de hele middag nog vrij. Hoe dat dan gaat?;
"Hey dat is een leuke straat, daar gaan we in"
"Wat doen we nu? links of rechts?"
"We gingen net rechts, dus nu een keer links"
"Jij mag kiezen, die kant of die kant?"
"Daar is een heuvel, die gaan gewoon op".

Ja zo ging dat dus. Maar zo belandden we wel op mooie afgelegen plekken, waar je normaal gesproken niet zo snel komt. Wat een uitzichten kwamen we tegen. Onderweg ook nog een heel schattig klein tentje tegengekomen. Echt zo'n knus oma tentje(Decadent). Een net versgebakken appelcake met vanille ijs gehad en een gezonde smoothie met perzik, passiefruit en banaan gehad. En dan? Gaan we terug naar de campus of lopen we nog even door? Het was 15.00 uur. Tuurlijk lopen Jut en Jul dan nog even verder. Weer op ontzettend leuke plekjes dichtbij het strand beland.

Oja, niet te vergeten; de leuke gesprekjes die we onderweg hadden. Praten is namelijk best wel moeilijk soms. 5 Minuten erover gedaan om erachter te komen wat nou fout was aan het woord ruklaak. Ja Do en Tess, dat is lukraak. Hoe vaker we het zeiden, hoe raarder het werd en hoe minder we snapten wat nou fout was. En zo ging dat de hele weg door, met heel veel woorden. Was lachen. Had je bij moeten zijn.

Na een mooie wandeltocht van 13 tot 17 ook nog even over het strand gelopen. Zelfs walvissen gespot, wel van verweg wat erg jammer was. Maar ze waren er wel. Een volgende keer hopelijk van wat dichterbij.

18.00 Teruggekomen op de campus, bekaf. Die heuvels op en af vreten toch wel energie. Meer dan je doorhebt. Even chill op de kamer gezeten en om 18.45 naar de dining hall gegaan voor een lekker hapje eten.

21.00 Uur, studenten avond in Guido's. Wat was dit gezellig zeg! Veel Engelse muziek gehoord zoals je ook in de Nederlandse clubs tegenkomt. Ennnn zelfs Bizzey kwam even voorbij! Ik weer helemaal blij natuurlijk. Avondje lekker aan de water gezeten en heerlijk gedanst met zijn allen. De woensdagavond in Port Alfred is een beetje hetzelfde als de donderdagavond in Groningen. Stapavond dus. Het kleine danszaaltje van Guido's ging dus open. De kroeg gevuld met alleen maar Stenden studenten. Bewoners van Port Alfred, we hebben jullie kroeg overgenomen. Sorry not sorry. Nog wat leuke nieuwe mensen ontmoet en leuke gesprekken gehad. Me voorgesteld aan iemand die zei; "Jij bent toch dat ene meisje dat viel bij het binnenkomen bij Links?!" Jup that's me, made my name again. Ik ben een kluns.
Om 00.00 ging de kroeg dicht en 00.30 liepen we met zijn allen terug naar huis.


Kusjes Tess en tot snel !


  • 26 Juli 2018 - 12:21

    Mariska:

    Hahaha, ik zie het al helemaal voor me hoe jij bij Links binnen kwam vallen. Je bent ook zo'n heerlijke kluns ;)

  • 26 Juli 2018 - 22:00

    Yvonnr:

    Ik lees je verhaal met een grote glimlach op mijn gezicht. Schitterend. Wat heb je alweer veel beleefd. Loop je niet te ver van de campus vandaan en neem je altijd een telefoon mee (die het goed doet)!!
    Het is fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan lieve Tessa!!

  • 27 Juli 2018 - 21:20

    Janny:

    Ha, Ha, dit is niet ‘oh oh Cherso’ maar ‘oh oh Tessa’

  • 27 Juli 2018 - 21:25

    Janny:

    He, tekst valt weg: Wel fijn dat ze jou nu allemaal kennen door die actie! Scheelt tekst. Mooi dat je het naar je zin hebt. En een heel goed weekend gewenst in je basic boomhut!

  • 29 Juli 2018 - 20:31

    Opa Eñ Oma :

    Wat een belevenis allemaal, zo te lezen beleef je al heel wat. Een heel gezellig verhaal. We hopen dat je wel voorzichtig bent, en blijven jullie wel bij de groep. Heel veel plezier en veel liefs van opa en oma,een knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 5859

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: