Tsitsikamma and a lot of animals - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu Tsitsikamma and a lot of animals - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Tessa Jonker - WaarBenJij.nu

Tsitsikamma and a lot of animals

Door: Tessa Jonker

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Bereid je voor; ik heb weer heel wat beleefd deze week. Of nouja, eigenlijk dit weekend. Kortom, ik heb weer veel te vertellen haha! Zal mijn best weer doen om het een beetje kort te houden, maar again. Can't promise you.


Dag 30 (Maandag 20-08)
Deadlineday. Vandaag had ik de eerste deadline voor mijn assignment. Alles op schema en het was helemaal goed. Gelukkig maar!
Vandaag niet zo veel bijzondere lessen gehad, dus nog heerlijk gesport en weer wat boodschappen ingeslagen.
Hetzelfde als anders; rijstwafels, wat drinken, rijstwafels en nog meer rijstwafels. Genieten!


Dag 31 (Dinsdag 21-08)
De ochtend lekker begonnen met sporten om de dag goed te beginnen en even mijn hoofd niet bij de presentatie te hebben. Daarna mijn mind weer gezet op school. Vandaag had ik namelijk een belangrijke presentatie.
We moesten in een groepje van 3 presenteren en dan elk een bepaald subonderwerp presenteren van het werkelijke onderwerp. Het was de bedoeling dat we ons gingen verdiepen in een trend in de event industry. Wij hadden besloten om onze presentatie te houden over "Safety in the Event Industry", vervolgens heb ik mijn deel van de presentatie gehouden over terrorisme. Ik vond het zelf een ontzettend interessant onderwerp, en heb me verbaasd over de vele feitjes die ik te weten ben gekomen. Al met al vond ik het een zeer geslaagde presentatie en ben ik trots op wat ik heb neergezet!

Na mijn presentatie heb ik samen met Dodi gegeten en daarna zijn we weer richting het opvangcentrum Ingubo geweest. Ik kwam binnen en er viel me direct wat op; er waren dit keer ook wat andere kinderen bij. Ik was er nog maar net en zat nog een beetje te kijken of ik wat kinderen herkende, toen ik mijn naam hoorde. Een aantal kinderen van daar hadden mijn naam onthouden en wisten nog wie ik was. Adorable! Ontzettend fijn gevoel; direct die glimlachende kinderen voor je. Ik wist dat het weer een geweldig mooie middag zou worden. Ik was zo verbaasd toen ik mijn naam hoorde. Ik had me al wel afgevraagd of ze me zouden herkennen of herinneren, en ik had me ook al afgevraagd of ze mijn naam nog zouden weten, maar ik had het oprecht niet zo verwacht. Ik vond het echt een fijn gevoel, ik werd er zelf heel blij van en merkte dat zij dat ook heel erg waren.

Het werd inderdaad weer een prachtige middag. Veel gespeeld met de kinderen en weer leuke nieuwe spelletjes geleerd. Het voelt nog steeds heel erg dubbel om er te zijn, maar ik ben zo ontzettend blij als ik ze zo veel plezier zie hebben. Een lach op hun gezicht is oprecht goud waard! Samen met een paar andere meiden ben ik aan het nadenken over een klein project dat we kunnen opstarten naast school. We weten nog niet precies hoe of wat, maar we willen ervoor zorgen dat we wat voor die kinderen kunnen betekenen en dat we ze wat blijvends kunnen geven als wij weer weg gaan..


Dag 32 (Woensdag 22-08)
Vandaag 1 college gehad en daarna had ik weekend. De college van morgen zou uitvallen omdat de lerares naar Kaapstad moest, dus in plaats daarvan kregen we een grote huiswerkopdracht. Best een interessante, maar het kostte wel veel tijd. Tijdens de EMBL lessen hebben we een groepje waarbij we ons eigen evenementen bureau bij hebben gecreëerd. Hiermee moesten we ervoor zorgen dat we 'aangenomen' zouden worden bij het bedrijf 'Nike' (hier heb ik het al eens eerder over gehad.) We zijn nu op het punt gekomen dat we ons eigen event hebben voorgelegd en dat we deze mochten uitwerken en mochten presenteren. Onze huiswerk opdracht was het opstellen van een volledig Safetyplan en Risk Assessment Plan. Super interessant en je moet aan zoveel meer denken dan je in eerste instantie denkt.
Ik heb er de hele middag aan gewerkt samen met mijn EMBL groepje en hoor volgende week of het goed is. Ik heb er zelf een goed gevoel over, maar je weet het maar nooit haha.

Tot nu toe kan ik zeggen dat ik echt heel blij ben met de keuze van Event Management. Ik vind het ontzettend interessant en leer er veel. Ik ben ook erg nieuwsgierig en wil er ook steeds meer en meer van weten. Voor elke les zorg ik dat ik al het een en ander over het onderwerp heb opgezocht en na de les ga ik er nog wat dieper op in. Ik weet echt al zeker dat ik hier later in verder wil en dat ik mijn eindstage zeker bij een evenementen bureau wil gaan doen. I love it!

Woensdagavond is natuurlijk stapavond hier in Afrika, en ik was ook van plan om even lekker uit te gaan. Weer eventjes wat anders. Toch kakte ik een beetje in aan het eind van de dag, dus maar besloten om na een warme chocolademelk bij 'Links' heerlijk op tijd naar bed te gaan. Ook wel eens lekker. En verstandig.


Dag 33 (Donderdag 23-08)
Vandaag ging de wekker extra extra vroeg. Ik had gisteravond bij 'Links' afgesproken om samen met Kees een ochtendwandeling te maken. Heerlijk vroeg begonnen en mogen genieten van de zonsopkomst. We zijn gewoon gaan lopen en hebben per afslag besloten welke kant we op zouden gaan. Geen route uitgestippeld, gewoon lekker wandelen. Leverde leuke plaatsen op. Zelfs weer een verre walvis in de zee gespot, prachtig! Helaas niet op de foto kunnen krijgen, ik was mijn camera vergeten... Dom!
Na een mooie 2,5 uur lopen kwam ik weer terug op de campus en heb ik ontbeten.

In de middag hebben we de laatste dingetjes besproken voor ons weekendje weg en hebben we boodschappen gedaan. 'S avonds bestond uit koffer inpakken. We hadden gekeken naar de weersverwachting en het zou een mooi weekend worden. Vrijdag 22 graden, zaterdag 29 graden en 26 graden op zondag! Heerlijk toch. Dit betekende natuurlijk de korte broeken en jurkjes mee.
Ja Tessa, in Port Alfred. Niet in Plettenberg bay, waar je heen gaat dit weekend. Even vergeten dat ik natuurlijk bijna 400 km verderop zou zitten. Ja jammer, daar werd het 19, 20 en 14 graden. Met regen. Snel de korte broeken en jurkjes maar weer uitgepakt.
Maaaaar, dit zou ons weekend natuurlijk zeker niet verpesten, we hadden leuke dingen op de planning staan! Toch wel een klein beetje balen, maar dat geeft niet.
De avond nog veel gelachen met Dodi, we hadden wat laten vallen. Overal glas. In een lade die toevallig nog open stond, op de grond, op bed en onder het bed. En hoe ruim je dat dan op als je geen veger en blik hebt in je kamer? Ja, dat gaat inderdaad best lastig. Was weer erg grappig, weer zo'n moment waar je eigenlijk bij had moeten zijn.


Dag 34 (Vrijdag 24-08)
De wekker ging weer op tijd. De auto opgehaald, ontbeten en daar gingen we dan! We hadden een super leuke auto gehuurd, een witte Hyundai I20. Perfecte auto voor ons drieën. Er stond ons een mooie rit van 400 km te wachten, naar Plettenberg bay waar we een AirBnB gehuurd hadden.
We wilden onderweg langs de suspension bridge die in het Tsitsikamma National Park gelegen is, toen we hier eenmaal aankwamen bleek dat we hier een dikke entree voor moesten betalen. Dat vonden we in principe niet erg, maar we wilden morgen een hike door ditzelfde park doen. Dus hebben we maar besloten om de suspension bridge en die hike beide de volgende dag te pakken, zodat we de entree maar 1 keer hoefden te betalen.
De route omgegooid, en besloten om een rit te maken door The Crags. Prachtige route en er valt veel te vinden. Zo zijn we door verschillende parken en langs mooie kusten gereden en hebben we leuke dieren kunnen spotten. Onder andere een leeuw, olifant en andere diertjes waarvan ik de naam niet weet.

Uiteindelijk rond 17:30-18:00 aangekomen in Plettenberg bay bij ons huisje. Een prachtig huisje, lekker rustig, ruim en met een schitterend uitzicht!. De eigenaar had een erg leuke en enthousiaste hond. Was even fijn om met een hond te kunnen spelen en knuffelen, want ja ik mis mijn eigen hondjes toch wel een beetje..

Nadat we de spullen hadden uitgepakt, ben ik gaan koken. We hadden met zijn allen besloten lekker pannenkoeken te gaan eten. Heerlijk! Eindelijk weer iets lekker typisch Nederlands. Wat hebben we hier met zijn allen van kunnen genieten.
Het is toch wel erg fijn om een keer zelf te kunnen beslissen wat je wilt eten en dat je ook zelf kunt koken. En natuurlijk zelf kunt bepalen hoeveel je eet. Op school krijg je altijd een bord opgeschept en that's it.
Het was ons zeker niet ontglipt dat we ook een oventje hadden in het huisje, dusssss lekker brownies gebakken in de avond! Was een hele klus, want hoe gaat zo'n oven toch aan? We roken alleen maar gas en zagen nergens dat het warm werd of aanging of iets dergelijks.
Ja dames, dat noemen ze een gasoven. Die moet je zelf aansteken. Kwamen we na een lange poos klungelen achter (met een beetje hulp..). Toen deze eenmaal aan was, konden de brownies erin. En deze brownies moesten PERSE afgemaakt worden met gesmolten chocolade. Dus de pan met daarop een bakje met chocolade blokjes werd aangezet. Begon wat te stinken op een gegeven moment.
Pan aangebrand.
Chocolade aangebrand.
Vreselijke stank.
Wilde je liever niet bij zijn. Maar het was wel grappig, dus eigenlijk had je hier wel bij willen zijn hahah.
Geen chocolade over de brownies dus. Ook niets in huis om de stank te verdrijven, dus best wel medelijden gehad met Sharon; haar bed stond in de woonkamer met het keukentje. Lekker slapen in de stank dus.
De brownies smaakten daarentegen wel echt ontzettend goed, dus dat maakte het allemaal weer helemaal goed haha.


Dag 35 (Zaterdag 25-08)
Om 8 uur ging de wekker en na het ontbijt vertrokken we richting het Tsitsikamma National Park. Hier hebben we, nu toch echt, over de suspension bridge gelopen en verschillende hike routes gedaan. Op de brug had je een waanzinnig mooi uitzicht en daar hebben we allemaal uitgebreid van genoten!
Uiteindelijk hebben we nog de waterfall trail gedaan. Deze liep volledig langs de kust en had hele leuke paden. Kleine stukjes door het bos en over hele grote rotsen en stenen langs de zee.
Het leuke aan deze route was, dat de route wel aangegeven stond, maar heel miniem. In de verte zag je een pijl waar je heen moest, hoe je er kwam dat zocht je zelf maar uit. Vind ik dus ontzettend leuk! Beetje op die rots klimmen, dan naar een andere steen springen en heerlijk overal overheen klauteren. De route eindigde bij een waterval, die ik zelf een klein beetje vond tegenvallen eerlijk gezegd. Ik had me een heel grote en bijzondere waterval voorgesteld, maar het was niet zo heel bijzonder. Vond ik. De route was wel echt ontzettend leuk. Als je een beetje houd van lekker klimmen over rotsen en stenen langs de zee, dan is deze route een echte aanrader! De route is 6,4 km lang en zou ongeveer 3,5 tot 4 uur duren. Wij hebben hem best wel snel afgelegd. We deden er namelijk een krappe 2 uur over uiteindelijk.

Al met al hadden we bijna de hele dag gespendeerd in het National Park. Het is echt een ontzettend mooi park en we hebben echt prachtige dingen mogen zien.
De dag afgesloten door nog even door te rijden naar het eind van Plettenberg. Hier nog een beetje de omgeving wezen verkennen en daarna boodschappen gedaan voor het avondeten.
Rond 18 uur waren we weer terug in ons huisje. Nadat we lekker opgewarmd waren ben ik weer begonnen aan het avondeten. Ik vond het heerlijk om beide dagen lekker zelf te kunnen koken, en de andere 2 meiden vonden het zeker niet erg om niet te koken haha. Kwam dat even goed uit.
Deze avond een simpele, maar lekkere pasta gemaakt. Onszelf weer het buikje rond gegeten en afgesloten met ijs. Dit heb ik ook zoooo erg gemist haha. Lekker op de bank en lepelen uit een bakje ijs. Love it.

's Avonds de route voor de volgende dag uitgestippeld en afgesloten met wat spelletjes.


Dag 36 (Zondag 26-08)
Vertrokken richting huis. Dit keer via een andere weg. Wat kleinere wegen ingegaan en dat leverde weer leuke dingen op:

"Ik weet zeker dat we hier in moeten"
'Neee, dat kan niet'
"Jawell, ga nou maar, ik weet het zeker''
'Neeheee, dat kan niet'
"Jaweeell, toe nou gewoon"

"Shit, we hadden hier toch in gemoeten"

"Huh gaan we wel goed? Waar komt dit uit?"

En zo ging dat heel vaak haha. Op wegen terecht gekomen die geen wegen waren, maar op de kaart wel als wegen aangegeven stonden. Op splitsingen terecht gekomen die dan weer niet op de kaart stonden en ga zo maar door. Ach, in ieder geval weer leuke onbekende wegen in geweest.
Zo kwamen we ook op een ontzettende hobbelige gaten weg terecht, waarvan we eerst dachten dat we fout zaten en maar weer omdraaiden. Uiteindelijk toch deze zelfde weg weer ingereden omdat we er toch echt langs moesten. Deze route ging van Addo naar Nanaga. Hier hebben we werkelijk onze ogen uitgekeken, kuddes wilde zwijnen, kudu's, buffels, zebra's en olifanten kwamen voorbij. Amazing! Echt ontzettend prachtig.
Het is een beetje een verstopte weg, het loopt namelijk midden door het Addo Elephant National park. Normaal gesproken moet je een dikke entree betalen voor dit park, maar over deze weg (ong 16km lang) kun je gratis rijden. Het kostte ons ook wel wat moeite om de weg te vinden, maar dat was het uiteindelijk zeker waard!

Rond 17:30 kwamen we weer aan in Port Alfred, spullen thuis gebracht, auto ingeleverd, en aangeschoven bij het avondeten. Het is weer zondagavond, dat betekent: toetjes avond. Een fel groene bewegende gelei met vanille vla. Was een beetje een gekke substantie in je mond, maar het deed me denken aan de groene ranja van ZippoZebra in Hoogeveen. Best grappig, en ook best wel lekker eigenlijk. Wel in combinatie met de vla, anders was het niet zo super. Ik vind het altijd wel leuk als eten je doet denken aan vroeger, dan word het automatisch een beetje lekkerder haha.

Al met al kan ik zeggen dat ik weer echt heb genoten dit weekend. Tsitsikamma is prachtig en je moet er zeker zijn geweest als je in Zuid-Afrika bent!

Ik ben weer heerlijk uitgeput van dit weekend, dus ik kruip mijn eigen bedje weer in. Nog een fijne avond allemaal!


Kusjes Tess en tot snel!




  • 26 Augustus 2018 - 21:41

    Janny:

    Ha die Tessa... wat toch ‘n toestanden maar weer... is die chocoladepan nog wel weer schoon geworden?? Wat ‘n zooitje! En ook wel typisch Nederlands: een gratis route vinden in een park waar je eigenlijk moet betalen... ongelooflijk! En nu de komende week maar weer uitrusten voor de volgende avonturen

  • 26 Augustus 2018 - 21:46

    Mariska:

    Wat weer een heerlijk verhaal. En wat zie je toch veel. Prachtige foto's. Had stiekem wel mee willen luisteren/kijken hoe jullie daar 's avonds in het huisje aan het stuntelen waren met de gasoven ;) Nu weer weekje school en dan weer opladen voor het volgend avontuur! Veel liefs van ons XXX pap en mam

  • 27 Augustus 2018 - 19:20

    Harm:

    Wel wel dochterlief, wat een belevenissen, genieten dus. En eh, chocolade kunnen jullie in het vervolg beter in warm water smelten dat ruikt beter hahaha.

  • 29 Augustus 2018 - 08:01

    Opa En Oma:

    Lieve Tessa, net je verslag gelezen, wat kun jij boeiend vertellen. Wat mooi dat je het zo naar de zin hebt en wat beleven jullie toch veel. Wel spannend hoor wat jullie allemaal doen. Geweldig dat je ook nog tijd hebt voor die arme kinderen. Je bent daar wel in een hele andere wereld. Wat je daar allemaal mee maakt en wat je allemaal ziet nemen ze nooit meer van je af. Heel veel plezier en we leven met je mee. Liefs van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welcome to my life in South-Africa! Met deze blogs neem ik jullie mee met mijn ervaringen en leerprocessen gedurende de periode dat ik hier zit. Enjoy and leave a comment!

Actief sinds 23 Juli 2018
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 5849

Voorgaande reizen:

23 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

21 Juli 2018 - 12 December 2018

South-Africa

Landen bezocht: